
Przed malowaniem dachu trzeba go odpowiednio przygotować, aby farba miała dobrą przyczepność, a nasza praca i pieniądze nie poszły na marne. Czy oprócz usunięcia brudu lub mchu należy zrobić coś jeszcze? Podpowiadamy, jakie czynności wykonać przed malowaniem dachu.
Odtłuszczanie dachu i mycie z pomocą myjki ciśnieniowej
Pierwszym krokiem w przygotowaniu dachu do malowania jest usunięcie tłustych osadów i zanieczyszczeń. Do tego celu stosuje się preparat odtłuszczający, np. Emulsol RN-1. Nakłada się go pianownicą podpiętą do pistoletu myjki ciśnieniowej. Po rozprowadzeniu środka trzeba odczekać około 10 minut. W tym czasie preparat penetruje zabrudzenia i ułatwia ich późniejsze usunięcie. Następnie powierzchnię zmywa się silnym strumieniem wody.
Rodzaj użytej myjki zależy od stanu technicznego dachu. Jeśli dach pokrywa blacha z łuszczącą się farbą, stosuje się myjkę najczęściej o ciśnieniu 500 bar i przepływie 24 litrów na minutę. W przypadku dachów z inną powierzchnią używa się myjek o mniejszym ciśnieniu, dopasowanych do konkretnego materiału. Czyszczenie i malowanie dachu nasza ekipa wykonuje w dostępie linowym, z zastosowaniem technik alpinistycznych.
Usuwanie korozji z dachu
Gdy dach wyschnie po myciu, można przejść do usuwania rdzy. W tym etapie liczy się precyzja. Korozję usuwa się mechanicznie, używając szczotek doczołowych zamontowanych na szlifierce kątowej. Taki sposób pozwala zedrzeć zgorzelinę, czyli zewnętrzną warstwę rdzy. To nie tylko poprawia przyczepność farby, ale też spowalnia dalsze niszczenie materiału. Czyszczenie dachu z rdzy najlepiej wykonać w suchy dzień, co ułatwia późniejsze odpylanie i malowanie.
Odpylanie dachu przed malowaniem
Po zeszlifowaniu ognisk korozji na powierzchni dachu zostaje pył, który trzeba dokładnie usunąć. Jego obecność może obniżyć przyczepność farby i wpłynąć na trwałość powłoki. Do odpylania używa się np. odkurzaczy przemysłowych lub sprężonego powietrza. Warto wykonać ten etap dokładnie, zwłaszcza w zagłębieniach blachy, przy zakładkach i w miejscach trudno dostępnych. Dopiero po takim przygotowaniu dachu do malowania można przejść do nakładania farb.
Farba antykorozyjna nakładana punktowo
Na wyczyszczone i odpylone miejsca z ogniskami korozji aplikuje się farbę antykorozyjną. Najczęściej używa się produktów zawierających fosforan cynku, który skutecznie hamuje rozwój rdzy. Farba tworzy barierę ochronną i ogranicza kontakt metalu z wilgocią. Nakłada się ją punktowo, tylko w miejsca wcześniej oczyszczone. Taki zabieg poprawia trwałość całej powłoki malarskiej i zwiększa odporność dachu na ponowną korozję.
Czy gruntowanie dachu przed malowaniem jest konieczne?
Gruntowanie zwiększa przyczepność farby i poprawia jej trwałość, dlatego najczęściej się je wykonuje. Na rynku dostępne są jednak farby, które można nakładać bezpośrednio na metal, bez wcześniejszego gruntowania, np. Lowicyn czy Jotun Pilot ACR. Oba produkty pozwalają skrócić czas pracy i zmniejszyć zużycie materiałów.
Zabezpieczenie elementów narażonych na farbę
Podczas malowania dachu farbą aplikowaną agregatem hydrodynamicznym nie dochodzi do rozprysku. To możliwe, ponieważ farba tłoczona jest bez udziału powietrza, bezpośrednio na dyszę. Dzięki temu ryzyko zabrudzenia innych powierzchni, np. elewacji, okien czy rynien jest minimalne. Mimo to warto zabezpieczyć elementy znajdujące się w pobliżu miejsca pracy. Folia malarska, taśmy ochronne i przemyślane planowanie aplikacji ograniczają ryzyko przypadkowego zachlapania.
Jeśli planujemy malowanie dachu, trzeba go oczyścić i odtłuścić. W kolejnym etapie usuwa się rdzę, odpyla i nakłada środek antykorozyjny. Gdy używamy farby jednoskładnikowej, nie ma potrzeby osobnego gruntowania. Warto zabezpieczyć elementy dachu, które nie powinny zostać pokryte farbą. Zachęcamy do skorzystania z naszych usług – z przyjemnością zajmiemy się czyszczeniem i malowaniem Twojego dachu.


